Παρασκευή 22 Δεκεμβρίου 2023

REVIEW: URIAH HEEP, Head First (1983)

 


URIAH HEEP, Head First (1983)


Bronze


Ωριμότητα, ανωριμότητα; Έλα ντε;


Οι θρυλικοί U.H. βάρεσαν λήξη το 1981 μετά το τουλάχιστον περίεργο (όχι κι εντελώς φόλα) Conquest. Ο Mick Box απέμεινε μόνος κι έρημος και ο έτερος αρχικός συντελεστής ο Ken Hensley εγκατέλειψε από νωρίς. Έτσι ξαφνικά το 1982 σκάει ένα νέο συγκρότημα με τον Box και τον Kerslake απ' την αρχική μπάντα και βγάζει το σχεδόν heavy metal άλμπουμ Abominog, προσαρμοσμένο στη δεκαετία του 80 σε τέτοιο βαθμό που σε τίποτα δε θυμίζει τους παλιούς Heep. Ενα χρόνο μετά το Head First προσπαθεί να θυμίσει τις rock εποχές της χρυσής δεκαετίας 1970-1980. Ίσως λίγο A.O.R. πλέον όσο και το Difficult To Cure των νέων Rainbow του Joe Lynn Turner. Ο Peter Goalby συνεχίζει στο μικρόφωνο μετά το Abominog, o Lee Kerslake από τα παλιά πίσω από τα κρουστά και ο Bob Daisley στο μπάσο με τον John Sinclair στα πλήκτρα να προσπαθεί να μπει στη θέση του Hensley όσο καλύτερα μπορούσε. The Other Side Of Midnight, Stay On Top, Lonely Nights, Love Is Blind...


English Text:



Maturity, immaturity—really? The epic of U.H. reached its zenith in 1981 with the mysterious, if not entirely futile, "Conquest." Left standing alone and forsaken, Mick Box faced an unforeseen twist in 1982 as the original collaborator, Ken Hensley, departed early. From this upheaval, a new ensemble emerged, featuring Box and Kerslake from the initial band, delivering the near heavy metal masterpiece "Abominog." This album, finely tuned to the 1980s, marked a departure so profound that it bore little resemblance to the classic Heep sound.


A year later, with "Head First," the attempt was made to revisit the rock heydays of the golden era spanning 1970-1980. It leaned towards the A.O.R. spectrum, akin to the transformation witnessed in Joe Lynn Turner's "Difficult To Cure" with the revived Rainbow. Peter Goalby persisted at the microphone post-"Abominog," while Lee Kerslake, a relic from the past, reclaimed his position behind the drum kit. Bob Daisley, on bass, joined forces with John Sinclair on keyboards, striving to fill Hensley's shoes with commendable effort. Tracks like "The Other Side Of Midnight," "Stay On Top," "Lonely Nights," and "Love Is Blind" encapsulated this era of transition and musical exploration.


Τάκης "Ε-Μortal One" Γιώτης


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου